Dieta

Zdrowie w pudełku. Plusy i minusy diety pudełkowej

Zamawianie posiłków w firmie cateringowej to dziś żadna nowość, ale jedna z dietetycznych możliwości. Dziś ten sposób odżywiania służy nie tylko odchudzającym się i zabieganym, ale niemal każdemu, bo można dostosować menu do naszych indywidualnych potrzeb i preferencji: kalorycznych, etycznych czy zdrowotnych. Nie oznacza to jednak, że pudełkowa dieta jest świetnym wyborem dla wszystkich. Zanim się na nią zdecydujemy, poznajmy jej zalety i wady.

PLUSY

1. Oszczędzamy czas

Oszczędność czasu to dla wielu osób – poza pasjonatami codziennego gotowania – podstawowa zaleta cateringu dietetycznego. Zamawiając posiłki na cały dzień, nie musimy robić zakupów, głowić się nad listą produktów, z których potem trzeba będzie przyrządzić odpowiednie potrawy. W ten sposób zyskujemy cenny czas i możemy spożytkować go na to, co lubimy i czego potrzebujemy: na relaks, aktywność fizyczną, naukę, pracę czy życie rodzinne lub towarzyskie (o ile nie jest związane ze spożywaniem posiłków).

2. Poznajemy nowe potrawy i smaki

Samemu – zwłaszcza przy deficycie czasu i ograniczonych umiejętnościach kulinarnych – trudno na co dzień stosować szczególnie zróżnicowany jadłospis. Nasz mózg zazwyczaj wybiera produkty, potrawy i smaki, które zna i lubi, bo tak jest najprościej. Z jednej strony: tak jest prościej, z drugiej – w ten sposób unikamy również ryzyka nieudanego kulinarnego eksperymentu, ale i zamykamy się przed nowymi doznaniami, które mogą służyć nie tylko naszym kubkom smakowym, ale też zdrowiu i urodzie. Dzięki potrawom czy rozwiązaniom dietetycznym projektowanym przez fachowców, mamy możliwość poszerzenia swojej dietetycznej i kulinarnej rzeczywistości.

3. Dostajemy jadłospis opracowany przez fachowców

Dziś, oferta firm cateringowych bierze pod uwagę nie tylko kaloryczność proponowanych posiłków, ale również bardziej szczegółowe wymagania czy preferencje. W większości przypadków oprócz standardowej diety, mamy do wyboru wersję wegetariańską, bezglutenową, dla osób aktywnych fizycznie i tych o ograniczonej aktywności, czyli tzw. dietę biurową. Każda z opcji występuje też w różnych wariantach kalorycznych, w zależności od wieku, wzrostu, wagi i celu, np. zrzucenia nadmiaru kilogramów. Wiele firm oferuje też diety zdrowotne: dla osób z nadciśnieniem, diabetyków, wspomagające w chorobie Hashimoto czy biorące pod uwagę specjalne potrzeby, takie jak ciąża, nadwrażliwość na laktozę lub gluten, wykluczenie mięsa, nabiału czy wszystkich produktów zwierzęcych. Niektórzy proponują popularne sposoby odżywiania, np. takie jak dieta dr Dąbrowskiej, ketogeniczna, paleo czy DASH. Te wszystkie warianty żywieniowe są opracowane przez dietetyków tak, by dostarczały niezbędnych składników odżywczych w odpowiedniej dawce kalorii.

Uwaga: dieta pudełkowa odegra właściwą rolę – odchudzającą czy prozdrowotną – pod warunkiem, że nie będziesz podjadać między posiłkami lub zjadać dodatkowych dań, np. drugiego obiadu po powrocie z pracy do domu.

4. Jesteśmy bardziej eko, bo ograniczamy marnowanie żywności

Nie robiąc zakupów na zapas, nie gotujemy za dużo. Dostajemy i zjadamy to, co zamówimy, a wszystko jest precyzyjnie dostosowane do naszych celów i potrzeb. Nie musimy chodzić po sklepach, więc unikamy kupowania w promocjach „dwóch w cenie jednego”, „50% więcej” czy opakowań rodzinnych i XXL. Nie zapychamy lodówki i spiżarki produktami, z których nigdy nic nie ugotujemy, i które skończą kiedyś w koszu na bio odpadki.

Uwaga: rewersem tego „plusa” jest „minus” w postaci – zwykle plastikowych – opakowań.

MINUSY

1. Komfort kosztuje, więc płacimy więcej

Bez wątpienia: za wygodę, oszczędność czasu i fachową wiedzę trzeba zapłacić. Im mniej kalorii i bardziej standardowe menu, tym taniej, ale trudno znaleźć ofertę wyżywienia poniżej 40 złotych za dzień. W ciągu miesiąca należy więc liczyć się z wydatkiem minimum 1200-1300 zł dla jednej osoby. Niektóre warianty diety w pudełku mogą kosztować nawet 2500–3000 zł za miesiąc. Samodzielne przygotowanie posiłku z produktów kupionych wcześniej w sklepie zwykle jest (choć nie musi) dużo tańsze.

2. Ograniczamy sobie społeczny wymiar posiłku

Posiłek to nie tylko czas zaspokojenia głodu i dostarczenia swojemu organizmowi substancji niezbędnych do jego funkcjonowania, ale również czas nawiązywania i podtrzymywania relacji. Kiedy decydujemy się na pudełkową dietę, trudniej nam jest – bez złamania jej zasad – brać udział w towarzyskich spotkaniach w restauracji czy rodzinnych uroczystościach, które zwykle koncentrują się wokół stołu. Oczywiście, można ograniczyć swoje zamówienie do wody mineralnej lub udać się w gości ze swoim pudełkiem, ale w ten sposób satysfakcja ze wspólnego biesiadowania będzie jednak mniejsza.

3. Musimy dobrze dokonać wyboru

Choć wybór pudełkowej diety i jej zamówienie przez internet trwa parę minut, warto spokojnie przeanalizować ofertę firm cateringowych i zwrócić uwagę na kilka kwestii, by odsiać te propozycje, które nie spełniają podstawowych kryteriów zdrowego odżywiania. Przede wszystkim posiłki, i jadłospisy powinny być przygotowywane przez dietetyka, bo tylko on potrafi dobrze zbilansować (czyli sprawić, że menu będzie zdrowe i kompletne) nawet tak niedoborowy jadłospis jak niskokaloryczna dieta bez laktozy i glutenu. W przypadku ograniczonych, czy to kalorycznie, czy ze względu na eliminację poszczególnych składników, sposobów odżywiania, ułożenie dobrego menu wymaga dużej wiedzy. Na razie nieliczni dostawcy diet pudełkowych oferują swoim klientom porady dietetyczne, zanim ci wybiorą odpowiedni dla siebie sposób odżywiania. Bez nadzoru nad jadłospisem i wyborem produktów przez dietetyka oraz – w wielu przypadkach – indywidualnej fachowej porady, dieta pudełkowa może nie spełnić naszych oczekiwań.

4. Nie mamy kontroli nad codziennym wyborem produktów i potraw

Choć mamy okazję wyjść poza swoje kulinarne przyzwyczajenia, zamawiając dietę pudełkową, skazani jesteśmy na ułożony przez firmę cateringową jadłospis. Nie możemy go zmodyfikować spontanicznie, dostosowując do swoich potrzeb „tu i teraz”, a przecież nie zawsze nasze życie toczy się zgodnie z odgórnym planem. Czasami więcej się ruszamy, a czasami częściej zalegamy na kanapie. Zdarza się też, że w niektóre dni nie mamy po prostu ochoty na konkretne potrawy, a inne przyciągają nas jak magnes. Dieta pudełkowa, choć dostosowana do naszych generalnych potrzeb i preferencji, nie zaspokaja jednak bardziej szczegółowych życzeń i wymagań.

5. Nie uczymy się samodzielnego przygotowania zbilansowanych posiłków

Wygoda otrzymywania gotowych posiłków nie uczy nas samodzielnego komponowania zdrowych i zbilansowanych posiłków. Gdy w końcu zrezygnujemy z diety pudełkowej, problem może się pojawić już na etapie zakupów: jakie produkty nabyć, w jakiej ilości. Nieznajomość możliwych sposobów przetwarzania produktów, może spowodować, że z wygody sięgniemy po sklepowe dania gotowe lub kaloryczne przekąski, którymi będziemy starali się zrekompensować domowy pełnowartościowy posiłek.

Dietę pudełkową możemy spróbować przygotować samodzielnie w wersji home-made, zamieniając niektóre minusy w plusy i na odwrót. Wydamy wtedy mniej, ale poświęcimy więcej czasu na zakupy i przygotowanie posiłków. Będziemy kontrolować proces przygotowania i użyte składniki od początku do końca, ale bez fachowej porady dietetyka, trudno będzie właściwie ją zbilansować pod kątem naszych potrzeb: i tych kalorycznych, i zdrowotnych.
Komentarze