Zdrowie

10 powodów, dla których warto sięgnąć po wyciąg z różeńca górskiego

Różeniec górski to roślina mało znana, choć bardzo skuteczna. Badania wskazują, że pozyskany z niej ekstrakt reguluje stres, chroni przed utleniaczami, ma udział w przywracaniu funkcji rozrodczych i seksualnych. I nie ma w tym cudu – to efekt działania składników roślinnych na układ nerwowy, hormonalny, przemiany komórkowe. Oto 10 powodów, dla których warto sięgnąć po różeńca.

  1. Różeniec chroni przed zmęczeniem psychicznym

Naukowcy przez 14 dni badali 56 lekarzy i lekarek dyżurujących w nocy. Podawano im 170 mg standaryzowanego wyciągu z różeńca górskiego (4,5 mg salidrozydu). W trakcie eksperymentu oceniano między innymi: pamięć krótkotrwałą, umiejętność koncentracji, percepcję audiowizualną, zdolność kojarzenia i poziom zmęczenia psychicznego. Naukowcy zaobserwowali 20-proc. wzrost funkcji poznawczych w porównaniu z grupą kontrolną (placebo).

  1. Różeniec pomaga w nauce

Osoby, które intensywnie się uczą pewnie docenią różeńca po przeczytaniu wyników badań na 40 studentach w trakcie 20-dniowej sesji egzaminacyjnej. Podawano im 50 mg standaryzowanego wyciągu z rośliny lub placebo. Grupa przyjmująca różeńca odnotowała poprawę sprawności fizycznej i psychomotorycznej, koncentracji, obniżenie zmęczenia psychicznego, zmniejszenie senności, lepszą motywacja do nauki i lepsze ogólne samopoczucie.

  1. Różeniec poprawia nastroju

Osoby, które czują permanentne osłabienie, apatię powinny zwrócić uwagę na wyniki badań 412 pacjentów z objawami nerwicy i astenii (rozumianej jako brak siły, wigoru, ogólne zmęczenie zarówno pochodzenia funkcjonalnego, jak i organicznego), którym podawano 3 x dziennie 50 mg standaryzowanego wyciągu z różeńca górskiego przez czas od 10 dni do 4 miesięcy. Objawy takie jak: zmęczenie, mniejsza wydolność fizyczna, kłopoty z zasypianiem, osłabienie apetytu, rozdrażnienie i bóle głowy, zaczęły ustępować już po podaniu pierwszej dziennej porcji.

  1. Różeniec wpływa na wydolność fizyczną

Ciekawie prezentują się wyniki doświadczenie przeprowadzonego na 52 mężczyznach w wieku 18–24 lata, którzy otrzymywali 5 kropli wyciągu z różeńca górskiego (150 mg/1%, salidrozydu i 3% rozaliny) lub 2 ml eleuthero albo 1% pirydolu (pobudzający lek psychotropowy) lub placebo. Badani musieli przez 30 minut ćwiczyć na ergometrze do osiągnięcia dokładnej wartości zmęczenia bazowego wywołanego pracą. Następnie mieli 5 minut odpoczynku. Następnie badano maksymalny czas pracy osiągnięty przy określonej intensywności. Wyniki osób przyjmujących poszczególne preparaty porównano z wynikami osób z grupy placebo. Okazało się, że najwyższy wzrost wydajności fizycznej zaobserwowano u mężczyzn przyjmujących różeniec (9-proc. wzrost wydajności). 6-proc. wzrost zaobserwowano u osób przyjmujących eleuthero i pirydol.

  1. Różeniec reguluje zaburzenia miesiączkowania

Naukowcy na uniwersytecie w Omsku zajmowali się między innymi wpływem różeńca na płodność kobiet. Opublikowali oni wyniki obiecujących badań przedklinicznych na 40 pacjentkach cierpiących na zaburzenia miesiączkowania. Przez 2 tygodnie podawano im 100 mg różeńca 2 x dziennie. U niektórych badanych cykl powtarzano 2–4 razy. Normalne miesiączki powróciły u 25 kobiet, z których 11 zaszło w ciążę. Jeden z autorów tego badania (Richard Brown) twierdzi, że w swojej praktyce lekarskiej zaobserwował kilka przypadków kobiet, którym udało się zajść w ciążę po zastosowaniu wyciągu z różeńca górskiego, gdy zawiodły tradycyjne leki na niepłodność. Nie podaje jednak szczegółów tych przypadków, więc doniesienia te raczej należy traktować jako jego pogląd.

  1. Różeniec pomaga na problemy z erekcją

Na ciekawe wyniki badań powołuje się dr Dan Pulser w swojej książce „Erectile Dysfunction Protocol Guidebook”. Pulser to ceniony autor książek o tematyce medycznej, który przywołuje badania na 35 mężczyznach z zaburzeniami erekcji. Otrzymywali oni od 150 do 200 mg wyciągu z różeńca dziennie przez 3 miesiące. W efekcie jakość ich funkcji seksualnych uległa poprawie.

  1. Różeniec poprawia koncentrację

Niektóre czynności wymagają od nas skupienia uwagi. Czy dieta ma na nią wpływ? Okazuje się, że tak. W eksperymencie opisywanym przez Zakira Ramazanova, profesora z Las Palmas Technological Institute badani musieli dokonać korekty tekstu, w którym były błędy. Zadanie zajmowało 5 minut. Po pierwszej próbie podawano 10 kropli ekstraktu z różeńca (2,5 mg salidrozydu) następnie test powtórzono w 1., 2., 3., 4., 6., 8. i 24. godzinie po zażyciu preparatu. Godzinę po podaniu grupa, która otrzymywała różeńca miała o 56% lepsze wyniki w rozwiązywaniu testów niż osoby, które dostawały placebo. Efekt utrzymywał się przez 4 godziny, po czym liczba błędów, jakie popełniała grupa przyjmująca preparat, zaczęła rosnąć, choć i tak była mniejsza od grupy kontrolnej.

  1. Różeniec chroni układ nerwowy

Badania wskazują na przeciwutleniające działanie różeńca w odniesieniu do układu nerwowego. Tlen jest niezbędny do życia, ale w naszym organizmie krążą także cząsteczki tego pierwiastka, które posiadają wolny elektron. Taki atom lub jon nazywamy wolnym rodnikiem. Szuka on sposobu, aby „przyczepić” się do innych związków utleniając go. Prowadzi to do zmian degeneracyjnych w organizmie. W Instytucie Medycyny Nuklearnej w chińskim Jiangsu naukowcy postanowili sprawdzić, jak różeniec wpływa na te reaktywne formy tlenu. Użyli do tego salidrozydu, czyli aktywnego składnika z korzenia tej rośliny. Ich zdaniem różeniec chroni ludzkie neurony przed stresem oksydacyjnym (atakami wolnych rodników). Opisują oni wiele mechanizmów ochronnych układu nerwowego, które są wzmacniane przez salidrozyd. Dlatego wybierając preparat z różeńcem, należy sprawdzić, czy jest on standaryzowany na obecność salidrozydów.

  1. Różeniec przyspiesza naukę języków obcych

Na Akademii Medycznej w Wołgogradzie naukowcy zajmujący się różeńcem górskim przez 20 dni podawali 60 zagranicznym studentom ekstrakt z różeńca (100 mg). Okazało się, że ich zdolność do nauki języka rosyjskiego poprawiła się o 61% w porównaniu z grupą kontrolną (placebo). Spadło też odczuwane przez nich zmęczenie (o 30%). Badani, którzy przyjmowali suplement z rośliny, mieli także lepsze wyniki na egzaminie.

  1. Różeniec pomaga zaadaptować się do stresu

Różeniec górski jest adaptogenem. Oznacza to, że dzięki zawartym składnikom osoby, które suplementują wyciąg z tej rośliny szybciej adaptują się do zmian, uodparniają na czynniki, mogące zaburzać ich funkcjonowanie. Mechanizmy działania substancji adaptogennych są cały czas badane przez naukowców, wedle obecnych doniesień doprowadzają one do zmian morfologicznych, fizjologicznych i biochemicznych na poziomie komórkowym (choćby poprzez wpływ na układy enzymatyczne) oraz narządowym (wpływ na gospodarkę hormonalną). Różeniec górski w badaniach wykazuje zdolność do zwiększania poziomu serotoniny w podwzgórzu i śródmózgowiu, co wpływa na neurologiczne mechanizmy zwalczania stresu.

Źródła:

  1. Darwinian V., Kteyan A., Panossian A. et al.: Rhodiola rose a in stress induced fatigue – a double blind cross-over study of a standardized extract SHR-5 with a repeated low-dose regimen on the mental performance of healthy physicians during night duty. Phytomedicine. 2000.
  2. Abide M., Crendal F., Grachev S., Seifulla R., Ziegenfuss T.: Effect of extracts from Rhodiola rose and Rhodiola crenulata (Crassulaceae) roots on ATP content in mitochondria of skeletal muscles. Bull. Exp. Bio.l Med. 2003.
  3. Brown R., Gerbarg P., Ramazanov Z:. Rhodiola rosea: A Phytomedicinal Overview. Herbalgram. 2002.
  4. Lishmanov I.B., Trifonova Z.V., Tsibin A.N., Maslova L.V., Dement’eva L.A.: Plasma beta-endorphin and stress hormones in stress and adaptation. Biull. Exp. Biol. Med. 1987.
  5. Zhang L, Yu H, Sun Y, et al. Protective effects of salidroside on hydrogen peroxide-induced apoptosis in SH-SY5Y human neuroblastoma cells. Our J Pharmacy. 2007.
  6. Spas AA, Wikman GK, Mandrikov VB, Mironova IA, Neumoin VV. A double-blind, placebo-controlled pilot study of the stimulating and adaptogenic effect of Rhodiola rose SHR-5 extract on the fatigue of students caused by stress during an examination period with a repeated low-dose regimen. Phytomedicine. 2000.

 

Komentarze