Co wybrać – kolagen czy glukozaminę?

Co Wybrac Kolagen Czy Glukozamine

Co lepsze – glukozamina czy kolagen? Pewnie nie raz zastanawialiście się, który suplement wybrać, aby wzmocnić stawy. W tym artykule przybliżymy zastosowanie obu preparatów oraz przedstawimy opinie osób stosujących je na co dzień.

Kolagen czy glukozamina

Kolagen jest najpowszechniej występującym białkiem w organizmie człowieka i jest równie różnorodny, co wielofunkcyjny. Znajduje się on w całym organizmie w różnych formach
i odpowiada za wiele funkcji w ludzkim organizmie. W szczególności kolagen jest białkiem tkanki łącznej, która znajduje się w szpiku kostnym, ścięgnach, chrząstkach, więzadłach
i wyściółce narządów Twojego ciała [1-2]. Jego charakterystyczną cechą jest bardzo wysoka odporność na rozciąganie i urazy mechaniczne. Jest odpowiedzialny nie tylko za elastyczność stawów i ścięgien, ale również naszej skóry, dzięki czemu jest coraz chętniej wykorzystywany w preparatach przeciwzmarszczkowych oraz w medycynie estetycznej.

Wyróżniamy różne typy kolagenu, ale jeśli chodzi o układ ruchu, należy skupić się na typie I, który występuje w ścięgnach i tkance łącznej kości oraz typie II, który znajduje się w chrząstce stawowej. Produkcja kolagenu typu II zachodzi na skutek systematycznego fizjologicznego obciążania stawów z przerwami, zaś obciążanie tkanek, które przekracza normy fizjologiczne daje efekt odwrotny [3].

Kolagen możemy dostarczyć z pożywieniem, a do jego najbogatszych źródeł zalicza się wywar z kurzych łapek i salceson. Warto jeść również różnego rodzaju galaretki owocowe, ale niestety wraz z nimi spożywamy różne substancje dodatkowe, które niekoniecznie są zdrowe. Mowa tutaj o barwnikach, wzmacniaczach smaku oraz syropie glukozowo-fruktozowym. Rozpoczęcie doustnej suplementacji to dobre rozwiązanie, aby uzupełnić niedobory. W suplementach występują różne formy kolagenu – hydrolizaty kolagenu, które zawierają małe cząsteczki lub kolagen niezdenaturowany, który ma charakterystyczne, duże cząsteczki.

W procesie suplementacji kolagen będzie przetwarzany przez układ pokarmowy, a następnie rozłożony na aminokwasy, które posłużą organizmowi do jego syntezy. Do produkcji kolagenu niezbędna jest witamina C, która ma kluczowe znaczenie w całym procesie, gdyż jej brak w organizmie uniemożliwia powstawanie kolagenu [3-4].

Glukozamina jest aminocukrem, który występuje naturalnie w ludzkim organizmie. Jest budulcem związków występujących w chrząstce stawowej i ma korzystny wpływ na kondycję stawów. W pożywieniu znajdziemy ją w skorupiakach, głównie są to raki, krewetki i kraby. Należy do substancji dobrze przyswajalnych przez tkankę chrzęstną, jest rozpuszczalna
w wodzie i wchłania w jelicie cienkim. Powstaje z glukozy, a produkty jej przemiany uczestniczą w budowie kolagenu. Sama glukozamina wpływa na zatrzymanie wody w tkankach łącznych, co sprawia, że są one giętkie i sprężyste[5].

Co Wybrac Kolagen Czy Glukozamine
Glukozamina wpływa na zatrzymanie wody w tkankach łącznych, co sprawia, że są one giętkie i sprężyste

Nadwaga, podeszły wiek, wzmożony wysiłek fizyczny i zwiększone obciążenie stawów, to czynniki wpływające na zmniejszoną ilość produkowanej glukozaminy oraz spadek wydajności pracy naszych stawów. W takich sytuacjach warto rozważyć doustne suplementy oraz witaminy. Poprawa ogólnej sprawności i funkcjonowania to zauważalne efekty suplementacji glukozaminy [5].

Na stawy – kolagen czy glukozamina?

Kolagen w swoim składzie zawiera również glukozaminę, która pobudza organizm do produkcji kolagenu. Wybierając suplement z glukozaminą warto pamiętać, że występuje ona w dwóch formach – w formie siarczanu oraz chlorku, ale to właśnie siarczan glukozaminy jest bardziej skuteczny. Na rynku występuje najczęściej w połączeniu z siarczanem chondroityny oraz witaminami A i E, które poprawiają jej działanie. Zalecana dawka zawiera się w przedziale 750-1500 mg glukozaminy dziennie. Należy ją przyjmować jednorazowo lub w 3 dawkach podzielonych, jeśli jest ona pojedynczym składnikiem suplementu [5].

Efekty działania będą zauważalne po około 3 miesiącach regularnej suplementacji. Taki sam czas jest potrzebny na regenerację stawów podczas stosowania preparatów z kolagenem. Najlepiej więc wybierać suplementy, które zawierają oba składniki. Przeciwskazaniem do stosowania suplementów na bazie glukozaminy jest uczulenie na owoce morza lub skorupiaki. Nie powinny jej również stosować osoby z zaburzeniami układu przewodzącego serca [6-7].

Kolagen czy glukozamina – opinie

Utrzymanie chrząstek i stawów w dobrej kondycji jest niezwykle ważne dla naszego  zdrowia i prawidłowego funkcjonowania organizmu. Pamiętajmy, aby o nie dbać nawet jeśli są jeszcze w dobrej formie, ponieważ zużywają się one z biegiem czasu, nie tylko u osób, które są narażone na ich uszkodzenie ze względu na wykonywany zawód czy uprawiany sport. Bez stawów i chrząstek nasz motoryka byłaby zachwiana i nie byłoby możliwe wykonywanie żadnych ruchów. Pamiętajmy, aby ich dodatkowo nie przeciążać, gdyż może to doprowadzić do przyspieszenia degradacji elementów ruchowych w naszym ciele. Zdrowe nawyki, dieta bogata w kwasy omega-3 oraz codzienna aktywność fizyczna pomogą ochronić stawy. Warto również wspomagać organizm odpowiednio dobranymi suplementami. Jeżeli nie masz żadnych przeciwwskazań wybierz preparat, który w swoim składzie zawiera kolagen oraz glukozaminę, a także substancje dodatkowe.

Mimo wielu wątpliwości dotyczących skuteczności przyjmowania doustnych preparatów z kolagenem, są one na co dzień stosowane przez pacjentów. Najczęściej oprócz kolagenu zawierają inne składniki wzbogacające, np. chondroitynę czy glukozaminę, minerały i witaminy, które mają pozytywny wpływ na wzmocnienie naszych stawów. Przy wyborze preparatu pacjenci kierują się składem, wydajnością oraz dobry stosunkiem jakości do ceny. Osoby suplementujące preparaty z kolagenem czy glukozaminą zauważają zmiany w kondycji stawów po około 2-3 miesiącach regularnego przyjmowania preparatów.

 

Źródła:

  1. Nowicka-Zuchowska A., Zuchowski A.: Kolagen – rola w organizmie i skutki niedoboru, Lek w Polsce, Vol. 29 Nr 11/12’19 (342/343), 6-10.
  2. Yalovac A., N. Nuray Ulusu N. N.: Collagen and Collagen Disorders, FABAD J. Pharm. , 32, 139-144, 2007.
  3. Silvipriya K. S. et al.: Collagen: Animal Sources and Biomedical Application, Journal of Applied Pharmaceutical Science Vol. 5 (03), pp. 123-127, March, 2015.
  4. Colletti A., Cicero A. F. G.: Nutraceutical Approach to Chronic Osteoarthritis: From Molecular Research to Clinical Evidence, Int. J. Mol. Sci. 2021, 1-22, 1292.
  5. Huskisson E. C.: Glucosamine and Chondroitin for Osteoarthritis, The Journal of International Medical Research 2008; 36(6) 6.
  6. Czubak K.A., Żbikowska H.M. Struktura, funkcja i znaczenie biomedyczne kolagenów. ACAD. MED. SILES. 2014, 68, 4: 245–254.
  7. Tomaszewski W., Paradowska A.: Analiza skuteczności terapeutycznej wybranych typów kolagenu w profilaktyce i leczeniu choroby zwyrodnieniowej stawów. Ortopedia Traumatologia Rehabilitacja. 2017,1, 6: 9-22.
Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.