Senior

Witamina K2 ważnym suplementem dla seniora

Zdrowy senior, to mocne kości. Jednym z ważniejszych suplementów wspierających utrzymanie zdrowych kości jest witamina K.

Gdyby zatrzymać przypadkową osobę na ulicy i zapytać ją o to, jakie suplementy sprzyjają zdrowym kościom, to zapewne najczęściej usłyszelibyśmy o wapniu, witaminie D, magnezie. To wszystko prawda, ale nasz szkielet i układ krążenia jest bardzo mocno związany z innym związkiem, nazywanym witaminą K.

Co to jest witamina K

Termin „witamina K” odnosi się do grupy związków rozpuszczalnych w tłuszczach, zwanych naftochinonami. Istnieją dwa rodzaje witaminy K: K1 (filochinon) i K2 (menachinon-n lub MK-n, gdzie n zastępowane jest przez odpowiednią cyfrę).
Witamina K1 jest pochodzenia roślinnego i jest dominującą formą witaminy K w codziennej diecie. Zawierają ją zielone warzywa i niektóre zielone owoce. Witamina K2 (menachinon-n), jest w rzeczywistości grupą związków w większości przypadków syntetyzowanych przez bakterie. Witaminę K2 możemy więc znaleźć w: wątrobie, maśle, jajkach, serach. Najbogatszym źródłem K2 (menachinon-7, czyli MK-7) jest jednak mało znana w Polsce potrawa o nazwie “natto”. To produkt powstający z fermentacji soi. Zawiera aż 1100 μg wit. K w 100 gramach. Jeśli więc szukamy suplementu, to najczęściej będą one zawierały K2 MK-4 lub MK-7.

Witamina K jak kości

Witamina K to w wielkim skrócie taki sprytny pośrednik. Jest odpowiedzialna za regulację procesów związanych z wiązaniem jonów wapnia. Aby więc wapń znalazł się w odpowiednim miejscu w naszym organizmie potrzebna jest witamina K, która aktywuje odpowiednią reakcję, w wyniku której powstaje specjalne białko łączące się z wapniem. Jaki to ma wpływ na nasze ciało? Okazuje się, że ogromny. Niski poziom witaminy K może się wiązać z podwyższonym poziomem wapnia we krwi, a obniżonym poziomem wapnia w kościach. Naukowcy nazwali to paradoksem wapniowym. Mamy więc z jednej strony osobę, która może odczuwać zwapnienie naczyń krwionośnych i jednocześnie uskarżać się na odwapnienie kości. Zaskakujące? To właśnie efekt nieodpowiedniego przyswajania wapnia. Dlatego witamina K odgrywa istotną rolę w procesie tworzenia kości, szczególnie w mineralizacji tkanki kostnej.

Suplement dla seniora: witamina K2

Skoro wiemy już jaką rolę pełni witamina K w organizmie, to nie zdziwi nas pewnie fakt, że naukowcy zainteresowali się tym, jak jej poziom wpływa na stan kości seniorów. Hiszpanie opublikowali w 2011 roku ciekawą pracę w magazynie Bone. Wynika z niej, że wysokie spożycie witaminy K w diecie wiązało się z lepszymi właściwościami kości u osób starszych. Co więcej, wzrost witaminy K w diecie był istotnie związany z niższymi stratami gęstości mineralnej kości i mniejszym wzrostem porowatości i elastyczności przypisywanym starzeniu.

Bardziej mobilni dzięki witaminie K2

Mocniejsze kości przekładają się na większą długość i komfort życia. Badanie, opublikowane w Journal of Gerontology: Medical Sciences ukazuje związek między biomarkerami poziomów witaminy K a początkiem zmniejszonych funkcji motorycznych u seniorów. Okazuje się, że osoby starsze z niskim poziomem witaminy K we krwi były prawie 1,5 razy bardziej narażone na ograniczenie mobilności i prawie dwa razy bardziej narażone na niepełnosprawność ruchową w porównaniu z osobami z wystarczającymi poziomami.

„Niski poziom krążącej witaminy K jest związany z wolniejszą prędkością chodu i wyższym ryzykiem zapalenia kości i stawów” – dodaje Kyla Shea specjalista ds. żywienia w Jean Mayer USDA Human Nutrition Research Center on Aging (HNRCA) na Uniwersytecie Tufts.

To nie jedyne korzyści płynące ze strony witaminy K. Warto więc by seniorzy wzbogacali swoją dietę o składniki bogate w ten związek lub suplementowali ją na co dzień.

Komentarze