Zdrowie

Zdrowie bez leków podczas wakacji

Jakie suplementy diety warto spożywać latem, żeby nie musieć wakacji spędzić w poczekalni u lekarza? Stare, ludowe powiedzenie mówi, że lepiej dmuchać na zimne. Zanim więc nasze głowy rozpali wakacyjne szaleństwo zastanówmy się nad bezpieczeństwem. Jednym z jego elementów jest dobrze zaopatrzona apteczka. Wcale nie musi być ona wielka. Zanim jednak przystąpimy do jej skompletowania warto sprawdzić też kilka innych rzeczy.

Zaczynamy od miejsca gdzie się wybieramy

Jeśli jest to urlop stacjonarny, dobrze jest wiedzieć gdzie jest najbliższa pomoc medyczna, apteka. Adresy i telefony zanotowane? A więc czas na kolejny krok.

Co włożyć do wakacyjnej apteczki?

Rozważmy jakie rodzaje zabezpieczeń będą nam potrzebne. Najczęściej są to:

  • środki przeciwbólowe i przeciwgorączkowe
  • preparaty na dolegliwości żołądkowe
  • kosmetyki zabezpieczające przed poparzeniami słonecznymi
  • środek do odkażania ran, zadrapań, otarć i zabezpieczenia ich (bandaż zwykły, elastyczny, plastry)
  • preparaty odstraszające owady (komary, kleszcze) i łagodzące skutki ugryzień.

Jak widać nie jest tego wiele i rozsądnym rozwiązaniem jest konsultacja takiej apteczki z lekarzem lub kompletowanie jej według fachowych porad farmaceuty. Jest to szczególnie ważne, gdy przyjmujemy leki na stałe, mamy kłopoty ze zdrowiem. Opieka eksperta jest nieodzowna!

Zdrowie bez leków

Jeśli już wybieramy się do dobrej apteki, to możemy rozważyć skompletowanie apteczki opartej na naturalnych składnikach. A propozycji w trosce o zdrowie bez leków jest naprawdę dużo.

Podczas wojaży często nasza flora bakteryjna wystawiona jest na ciężką próbę. Zmieniamy dietę, jemy posiłki, które są przygotowywane w różnych warunkach sanitarnych i potrafimy sobie pofolgować przy stole (w końcu są wakacje). Dlatego warto pamiętać o probiotykach. Dzięki nim wzmocnimy naszą florę bakteryjną i zwiększymy swoje szanse na uniknięcie przykrych dolegliwości.

Urlop z probiotykami

Wybierając produkt zwróćmy uwagę, czy szczepy bakterii oferowane przez producenta są żywe i wy­konywane są z pierwszego pasażu. Dodatkowym atutem dobrego produktu jest odporność bakterii (np.: B. lactis, L. acidophilus, L. paracasei, L. rhamnosus GG) na wysoki poziom kwasowości żołądka. Podnosi się ją między innymi stosując mikrokapsuł­ki z matrycy polisacharydowej, która zwiększa możliwości przeży­cia bakterii w układzie pokarmowym.

Najlepsze zioła na trawienie

Układ pokarmowy człowieka można także otoczyć opieką składników botanicznych wpływających na trawienie. Zioła od wieków stosowane z powodzeniem w problemach trawiennych to m.in.:

  • korzeń gorczycy
  • liście krwawnika
  • korzeń mniszka lekarskiego
  • mięta pieprzowa
  • kwiat rumianku
  • liście melisy
  • korzeń kopru włoskiego

Czosnek i oregano na wakacje

Wakacje i pogoda to dwa słowa chyba najczęściej wypowiadane od czerwca do września. Zdarza się jednak, że pogoda wystawia nas na ciężką próbę. Zimna woda w morzu, klimatyzacja także mogą wpłynąć na to, że dopadnie nas przeziębienie. Wówczas warto mieć ze sobą czosnek i olejek z oregano. Oba mają działanie przeciwbakteryjne. Olejek z oregano można też stosować bezpośrednio na gardło: ssać kapsułkę jak tabletki na gardło powoli uwalniając wyciąg z oregano. Zarówno czosnek, jak i oregano mogą być także pomocne w radzeniu sobie z zatruciami pokarmowymi.

Minerały latem

Podczas wakacji więcej przebywamy na świeżym powietrzu, przeważnie więcej się pocimy i potrzebujemy odpowiedniego nawodnienia (zdrowym osobom zaleca się przeważnie minimum 8 szklanek dziennie). Wraz z potem tracimy także cenne składniki mineralne. Jeśli więc nie jesteśmy pewni, że nasza dieta dostarczy je w odpowiednich ilościach, można zabezpieczyć się suplementacją. Dobrze, by preparat z minerałami zawierał ich szeroki zestaw (wapń, magnez, potas, cynk, żelazo, mangan, miedź, jod, selen, chrom) umożliwiający komplek­sowe uzupełnianie niedoborów.

Beta-karoten przed urlopem

Najbardziej zapobiegliwi zaczynają przygotowania do wakacji znacznie wcześniej. I nie chodzi tylko o odchudzanie, by na plaży prezentować zachwycającą sylwetkę. Nawet 10 tygodni przed wakacjami warto rozpocząć przyjmowanie suplementów z beta-karotenem albo dodatkowo wzbogacić swoją dietę o ten cenny składnik.
– Nasze obserwacje wskazują na to, że ogólnoustrojowa ochrona przeciwsłoneczna, która roztacza beta-karoten jest zupełnie inny niż ta osiągana dzięki miejscowemu stosowaniu ochrony przeciwsłonecznej. Nowoczesnych środki przeciwsłoneczne zapewniają ochronę przed rozwojem reakcji skóry na opalanie w ciągu kilku minut po zastosowaniu miejscowym. Ochrona poprzez stosowanie beta-karotenu tworzy się powoli w ciągu kilku tygodni suplementacji – tłumaczą Wolfgang Kopcke z Munster University Hospital i Jean Krutmann z Heinrich-Heine-University w Dusseldorfie.
Obaj dodają także, że sam beta-kartoten nie może zastąpić kremów przeciwsłonecznych, zwłaszcza u osób o jasnej karnacji wystawionych na mocne promieniowanie UV.

Przeciwbólowe wiśnia i ostryż

Wśród wielu środków przeciwbólowych dostępnych w aptece jest też naturalne połączenie wiśni z ostryżem (kurkumą). Oba składniki mają działanie przeciwzapalne i wpływają na zmniejszenie dolegliwości bólowych w wielu przypadkach. Są to bezpieczne składniki naturalne stosowane od wieków na całym świecie. Istotna jest jednak wielkość dawki składnika czynnego. Dobrze jest więc zasięgnąć opinii mądrego lekarza lub farmaceuty przed wyborem odpowiedniego preparatu.

Pomyśl o letnich potrzebach organizmu

Najważniejszy jest zdrowy rozsądek i pozytywne nastawienie. Gdy tym wypełnimy apteczkę trochę miejsca zostanie jeszcze na witaminy, minerały i zioła. Pamiętajmy jednak, by nie leczyć się na własną rękę i zawsze korzystać z opinii lekarza.
Dobrze jest wziąć pod uwagę sam sposób spędzania wakacyjnych dni. Jeśli planujemy aktywny wypoczynek, nie jesteśmy pewni czy mamy dobrze zbilansowaną dietę warto rozważyć dodatkowo przyjmowanie dobrego preparatu wieloskładnikowego (nie tylko wielowitaminowego, ale i zawierającego minerały, zioła, składniki odżywcze), który da nam dodatkowe wsparcie i energię.

Komentarze