Jak poprawić rodzinne relacje? Jedzcie wspólne posiłki.

Jak Poprawic Rodzinne Relacje I Podniesc Swoj Poziom Szczescia Jedzcie Wspolne Posilki

Wspólne śniadania, obiady lub kolacje to większa kontrola nad ilością spożywanego pożywienia. Wspierają także zdrowe nawyki żywieniowe i poprawiają relacje rodzinne. Spotkanie przy stole to jednocześnie szansa na zwiększenie poziomu ogólnego poczucia szczęścia.

Spotkanie z bliskimi podczas dzielenia się jedzeniem jest jedną z najbardziej pierwotnych aktywności człowieka. Psycholodzy ewolucyjni jak Robin Dunbar przekonują, że to właśnie podczas wspólnych posiłków przy ognisku tworzyły się pierwotne grupy, powstał język i nacechowane powtarzalnością pewnych rytuałów zręby współczesnego społeczeństwa. Skoncentrowany na wspólnym gotowaniu i posilaniu się okres świąteczny jest najlepszym przykładem tego, że choć homo sapiens liczy sobie już jakieś 200 tysięcy lat, pewne zwyczaje trwale wpisały się w naszą psychologiczną tkankę. Co więcej okazuje się, że wspólne posilanie się wpływa na nas w trudny do przecenienia sposób.

Wspólny posiłek = lepsze oceny

Po pierwsze dla młodszych dzieci wspólny posiłek jest gwarancją stabilności rodziny, daje poczucie przynależności i bezpieczeństwa. Jeśli te pozytywne emocje będą towarzyszyły również nastolatkom, może je to uchronić przed zachowaniami ryzykownymi. Z badań przeprowadzonych na zlecenie CASA Columbia, amerykańskiego stowarzyszenia przeciwdziałającego uzależnieniu od narkotyków, wynika, że młodzi ludzie spożywający rodzinne posiłki pięć do siedmiu razy w tygodniu określają swoje relacje z rodzicami jako zdecydowanie lepsze od nastolatków, którzy nie spożywali rodzinnych posiłków lub robili to sporadycznie. Otrzymują też dwukrotnie częściej najwyższe oceny w szkolnych testach. Natomiast unikanie wspólnych posiłków lub niemożliwość ich zorganizowania ma bezpośrednie przełożenie na zachowania ryzykowne. Badacze wyliczyli, że w drugiej grupie prawdopodobieństwo używania marihuany jest czterokrotnie większe, dwukrotnie większa możliwość sięgnięcia po alkohol lub papierosy.

Aby zdrowiej jeść, trzeba razem siadać do stołu

Co ciekawe rodzinne posiłki mają wpływ na wybory żywieniowe. Z badań przeprowadzonych w 2000 roku na dzieciach w wieku od 9 do 14 lat wynika, że te spośród nich, które regularnie jadają rodzinne posiłki mają znacznie lepsze nawyki żywieniowe, jedzą więcej warzyw i owoców, za to rzadziej sięgają po napoje gazowane i niezdrowe przekąski. Co więcej: wspólne gotowanie i posilanie się jest najlepszym sposobem nauczenia dzieci nowych smaków i skłonności do poszerzania diety.

Trwałość rodziny, dzięki obiadom?

Nie można też zapomnieć o poczuciu ogólnej szczęśliwości. I chociaż trudno obiektywnie zmierzyć takową, to z badań opublikowanych w 2004 roku w JAMA Network wynika, że istnieje bezpośrednie powiązanie pomiędzy wspólnym posilaniem się a trwałością rodziny, poczuciem przynależności, bezpieczeństwa, pewnością siebie i swoich wyborów. Po prostu im bliżej jesteś z rodziną, tym chętniej dzielisz z najbliższymi czas posiłku, a im silniejsze są te więzi, tym bardziej wzrasta umiejętność dokonywania właściwych wyborów, za to słabnie skłonność do zachowań ryzykownych. Wspólne jedzenie to miara jakości naszych relacji.

 

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *