Trendy żywieniowe w 2022 roku. Farmy molekularne i upcykling

Trendy Zywieniowe W 2022 Roku Farmy Molekularne I Upcykling

Jakie będą trendy żywieniowe w 2022 roku? Analitycy uważają, że nasza dieta będzie się zmieniała zgodnie z wrażliwością dotyczącą Ziemi. Z molekularnych farm, upcyklingu i Tik-Toka wyskoczy żywność w kolorach Very Peri.

Przyszłość diety to przyszłość naszego zdrowia. Będzie ona coraz bardziej nakierowana na osiąganie określonych efektów: poprawę odporności, wzroku, sylwetki, samopoczucia. Z doniesień analityków wyłania się obraz dosyć pozytywny. Wybór jest oczywiście subiektywny, ale więcej w tych przewidywaniach nadziei niż strachu. Oczywiście nadal odczytujemy alarmujące znaki: będziemy jedli za dużo, za tłusto, za słodko i za słono. Wyprodukujemy przy stole Himalaje śmieci. Z drugiej strony, widać pozytywne trendy odnoszące się do świadomych wyborów. Rośnie w nas pragnienie powstrzymania konsumpcyjnego stylu życia, co pokazują wyniki badań Euromonitora. Zapraszamy więc na pozytywny przegląd trendów w żywieniu, jakie pojawią się w 2022 roku.

Trendy Zywieniowe W 2022 Roku Farmy Molekularne I Upcykling

Trendy żywieniowe w 2022 roku – żywność łagodna dla klimatu

Wzrośnie nasza wrażliwość na zdrowie nie tylko własne, ale i planety, na której żyjemy. Żywność pochodzenia roślinnego jest obecnie kupowana dla przyjemności, wygody i nostalgii. To coś więcej niż tylko zdrowszy wybór dla naszych ciał. Jednocześnie pomaga konsumentom obniżyć emisję dwutlenku węgla. Wielu z nas szuka dobra społecznego lub ekologicznego ponad wzrostem gospodarczym. Analitycy z WGSN podkreślają, że trendy żywieniowe w 2022 będą miały symbol limitaryzmu. Innymi słowy: samoograniczania się. Będzie to miało związek z postępującą zmianą mentalności.

Trendy Zywieniowe W 2022 Roku Farmy Molekularne I Upcykling
Zdjęcie: Suzy Hazelwood, Pexels

Zrównoważone opakowania

Konsumenci i organy regulujące rynek koncentrują się na zmniejszeniu ilości odpadów. Z pomocą przychodzą składniki pochodzące z recyklingu i opakowania nadające się do ponownego przetworzenia.  Ciekawym tropem są na przykład badania na… szefach kuchni. W ankiecie „What’s Hot” z października 2021 roku National Restaurant Association, przeprowadzonej wśród ponad 350 profesjonalnych szefów kuchni, zrównoważone opakowania zostały uznane za najważniejszy trend na rok 2022.[1]

Uniwersalizacja pożywienia

Żywność kojarzy się nam z czymś osobistym, dostosowanym do naszych potrzeb. Na to, co jemy, wpływ mają także producenci, którzy analizują, jak bardzo mogą być elastyczni. To, co kupujemy często ma bowiem służyć większej grupie osób. Pokarm jest też prezentem i centralnym punktem wydarzeń, w których dzielimy się sobą, czasem, radością zabawą. Niezależnie czy jesteś weganinem, bezglutenowcem czy kimkolwiek, możesz mieć ciastko i podzielić się nim z innymi. Potrawy przeznaczone dla określonych diet lub stylów odżywiania rozwijają się dynamicznie. Rośnie jednak potrzeba czegoś bezpiecznego dla każdego[2]. Zwiększy się rola produktów jednocześnie spełniających wymagania wegan, osób unikających glutenu itp. Mogą być one bezpiecznym punktem dla gości, których ograniczeń nie znamy. Także tych religijnych, bo roślinne pokarmy są odpowiednie dla przedstawicieli każdej religii.

Nisze żywieniowe kontra producenci

Trendy Zywieniowe W 2022 Roku Farmy Molekularne I Upcykling

Ten trend wynika trochę z poprzedniego. Brakuje produktów, które są zgodne z politycznymi, społecznymi i etycznymi wartościami konsumentów. A to oznacza, że coraz częściej oni sami podejmują działania w celu zaspokojenia własnych potrzeb. Organizują się we współtworzenie produktów, które zaspokajają określone nisze rynkowe. Pomimo ograniczeń pandemicznych rozwija się internetowy rynek żywności zaangażowanej[3].Mniej laktozy, większe dochody

Według badań MarketsandMarkets rynek produktów bezlaktozowych w 2025 roku osiągnie wartość 18,4 miliarda dolarów. Odnotuje tym samym roczną stopę wzrostu na poziomie 8,7%[4]. Wzrost będzie napędzany przez rosnącą świadomość nietolerancji laktozy. Ważne będzie też zwiększone zapotrzebowanie konsumentów na produkty z mniejszą ilością lub bez dodatku cukru.

Lokalni dostawcy coraz ważniejsi

Według raportu „Kogo nęci zdrowe jedzenie?”, ok. 34 proc. konsumentów zwraca uwagę na certyfikat rolnictwa ekologicznego, a 22 proc. – na skład artykułów żywnościowych. Pokrzepiającą wiadomość stanowi fakt, że aż 67 proc. badanych przyznaje, że zdrowe jedzenie musi kosztować więcej, bo jest przygotowywane ze starannością i większym nakładem środków. Ktoś powie, że raport opisuje obecny rynek lub rynek, który taką ewolucję już przeszedł. Tymczasem podobne dane sygnalizują analitycy rynków w USA, Europie i Azji[5]. Dla nas, konsumentów, ważna jest informacja o pochodzeniu żywności. Bliskość produkcji i zapewnienie o świeżości jest atutem. Trendy żywieniowe 2022 odnoszące się do lokalności wzmaga także łańcuch dostaw. Został on zrewolucjonizowany na skutek problemów transportowych w wyniku pandemii.

Nowy trend zdrowego odżywiania: miejskie farmy żywności

Zmienia się sposób postrzegania nowoczesnej hodowli roślin, grzybów, glonów. I to również będzie miało wpływ na trendy żywieniowe w 2022 r. W ciągu ostatniej dekady rolnictwo miejskie i te prowadzone w zamkniętych pomieszczeniach rozwinęło się dzięki innowacjom. M.in. hydroponice, akwaponice, czy robotyce. Coroczny „Whole Foods Market’s top 10 food trend predictions”, zwraca uwagę na to, że producenci zaczęli stosować przełomowe sposoby uprawy „hiperlokalnych roślin”. A przy tym zwiększać wydajność.

Trendy Zywieniowe W 2022 Roku Farmy Molekularne I Upcykling
„Hiperlokalne” pomidory z hydroponicznej farmy

Będziemy jeść w kolorach Veri Peri

Jemy oczami. I to nie tylko to, co leży przed nami na talerzu. Millennialsi i dzieci generacji Z wybierają żywność „Instagram-able”, która oferuje tyle samo wizualnie, co smakowo. Ale nie wystarczy byle jaki odcień fioletu. Konsumenci domagają się również czystych etykiet i naturalnej żywności. Według Meticulous Research, globalna sprzedaż naturalnych barwników spożywczych wzrośnie o 8,4% rocznie do 2027 roku.  A jaki będzie najważniejszy kolor 2022? Veri Peri (dynamiczny niebieski z ożywiającym fioletowo-czerwonym podtekstem). Tak przynajmniej uznali specjaliści firmy Pantone, która od lat wyznacza trendy na rynku „kolorowania”.

Trendy Zywieniowe W 2022 Roku Farmy Molekularne I Upcykling

Coraz trudniej nas oszukać

Rynek żywności i suplementów jest bardzo mocno regulowany przez rządy, międzynarodowe organizacje. Producenci muszą podawać coraz więcej informacji o składnikach, źródłach pochodzenia. Niektórzy im jednak nie dowierzają. Jak choćby naukowcy z Uniwersytetu w Bazylei. Wyjaśniają oni, że truskawki ze Szwajcarii lub oliwa z oliwek z Włoch mogą być sprzedawane po znacznie wyższych cenach niż te same produkty z innych krajów. Szkody gospodarcze wywoływane przez oszustów są szacowane nawet na 40 miliardów dolarów rocznie. Szwajcarzy opracowali nowy model oceny owoców, który pozwoli precyzyjnie określić, z jakiego kraju pochodzą[6].

Recykling 2.0 czyli upcykling jedzenia

Od sposobów recyklingu może nam się zakręcić w głowie. Tym bardziej, że pojawia się pojęcie upcyklingu. To taki recykling 2.0. Mówimy o tym, gdy przetwarzanie odpadu pozwala otrzymać coś o większej wartości, niż rzecz przetworzona. O co chodzi? Rośnie znaczenie na rynku substancji o nazwie aquafaba. Jest to produkt uboczny powstający podczas moczenia lub gotowania roślin strączkowych, takich jak ciecierzyca. WGSN szacuje się, że rynek żywności z upcyklingu wzrośnie o 5% w latach 2019-2029[7]. Innym przykładem jest Terranova, która wykorzystuje odpady z przerabiania ryżu: otręby ryżowe[8].

Trendy Zywieniowe W 2022 Roku Farmy Molekularne I Upcykling
Czerwony ryż i otręby ryżowe od Terranovy

Trendy żywieniowe w 2022 r. – kompas żywieniowy

Nawet ten raport udowadnia, że zalewa nas masa informacji o tym co, jak, kiedy, dlaczego jeść. Wzrasta więc znaczenie wiarygodnych źródeł informacji opartych na przesłankach naukowych. Pod koniec 2021 roku, w Nature, został opublikowany tzw. Food Compass[9]. To dzieło badaczy z Friedman School of Nutrition Science and Policy at Tufts University.

Patrząc jednak na to jak informacja o nim rozprzestrzenia się w światowych mediach można zakładać, że wkrótce stanie się istotnym punktem odniesienia dla dietetyków i producentów żywności oraz lekarzy. Skala została opracowana na podstawie analizy 8032 produktów dostępnych na rynku w USA. Oceniono 54 atrybuty w 9 dziedzinach istotnych dla zdrowia.

Najwyżej punktowanymi kategoriami żywności są:

  1. rośliny strączkowe, orzechy i nasiona (średnia ocena 78,6);
  2. owoce (średnia ocena 73,9, przy czym prawie wszystkie surowe owoce otrzymały ocenę 100);
  3. warzywa (średnia ocena 69,1).

Najniżej punktowaną kategorią żywności są przekąski i słodkie desery (średnia ocena 16,4).

  • Wśród napojów, średnia ocena wahała się od 27,6 dla słodzonych cukrem napojów gazowanych i energetycznych do 67 dla 100% soków owocowych lub warzywnych.
  • Średni wynik dla wołowiny wyniósł 24,9; dla drobiu 42,67; a dla owoców morza 67,0.

Cyfrowa rewolucja na talerzu

Nie wszystkie trendy żywieniowe na ro 2022 w naszym zestawieniu dotyczą bezpośrednio pokarmu. Będą one miały jednak wpływ na to, jak w przyszłości ułożymy swoje menu. Niech więc przemówią pieniądze. Globalny rynek zdrowia cyfrowego ma przekroczyć 504,4 miliarda dolarów do 2025 roku[10]. Jeśli ta prognoza się sprawdzi, to będzie prawie sześciokrotny wzrost od 2018 roku. Pandemia COVID-19 przyspieszyła tę rewolucję. Zaczęliśmy korzystać masowo z telemedycyny, aplikacji zdrowotnych, pomagających zachować zdrowie fizyczne i psychiczne. Kolejnym krokiem będą aplikacje ułatwiające znalezienie odpowiednich składników diety (witamin, minerałów, ziół, enzymów, grzybów). Gigantyczne inwestycje na cyfrowym polu dotyczącym zdrowia są udziałem takich gigantów jak Apple i Google.

Farmy molekularne

Trendy Zywieniowe W 2022 Roku Farmy Molekularne I Upcykling
Molekularna farma Orf Genetics. Trwają prace nad hodowlą mięsa w jęczmieniu.

Niesamowicie ciekawym trendem jest tzw. Rolnictwo molekularne. Pierwszym wielkim skokiem była nowoczesna genetyka i umiejętność oznaczenia pełnego genomu człowieka. W laboratoriach odkrywane są tajemnice zwierząt i roślin. Firmy takie jak Nobell Foods, Tiamat Sciences Corp., Moolec Science i ORF Genetics pozyskują duże środki na rozwój roślinnego rolnictwa molekularnego. Swoim inwestorom obiecują wprowadzanie nowych genów do roślin w celu produkcji białek. Mogą one zastąpić drogie bioreaktory. Pożądana produkcja białka może być osiągnięta nawet w ciągu kilku dni po wprowadzeniu odpowiedniej sekwencji DNA. Koszt szklarni molekularnej może wynosić 25-55% kosztów podobnego bioreaktora[11].

Trendy Zywieniowe W 2022 Roku Farmy Molekularne I Upcykling
Tiamat Sciences Corp.: Szklarnie przyszłości wypełnią się laboratoryjnie produkowaną roślinnością.

Rozwój żywności funkcjonalnej i suplementów

Jakie aspekty zdrowia napędzają obecnie najbardziej producentów suplementów? Odporność, wzrok, kontrola wagi, dobre samopoczucie psychiczne i zdrowe starzenie się. Czy to się zmieni? Nie prędko! Główny powód to pandemia. Po pierwsze rozwinęła ona rynek składników wpływających na odporność, ale i regulowanie emocji oraz snu. Po drugie coraz więcej zaczęto w końcu mówić i pisać o profilaktyce, czyli zapobieganiu. Zainteresowanie kontrolą wagi może z kolei stworzyć możliwości, aby błonnik stał się „następnym białkiem”.

Tik-Tok powie nam co jeść

Trendy Zywieniowe W 2022 Roku Farmy Molekularne I Upcykling
Zdjęcie: Norma Mortenson z Pexels

Jedną z najszybciej rozwijających się platform społecznościowych świata jest Tik-Tok. Krótkie filmy każdego miesiąca ogląda miliard użytkowników[12]. I platforma zaczyna dyktować trendy. Kierują się nimi restauratorzy, producenci napojów, reklam. Wpływ jest tak duży, że sam Tik-Tok zamierza w 2022 roku uruchomić pilotażowy program w USA. Razem z Virtual Dining Concepts i Grubhub uruchomi „kuchnie duchy” mające realizować tylko dostawy do domu w całych Stanach Zjednoczonych. Według agencji informacyjnej Bloomberg Tik-Tok Kitchen ma otworzyć 300 miejsc do marca 2022, a ponad 1000 miejsc do końca roku.

Trendy żywieniowe w 2022 roku: Suplementy diety

Trendy w produkcji i sprzedaży żywności są ściśle związane z suplementami diety. Najlepsi producenci witamin, minerałów i ziół uważnie obserwują rynek. Dzięki temu wiedzą, jakie składniki będą poszukiwane w celu uzupełnienia diety. Jednak rynku suplementacyjnego nie można analizować tak płytko. Czy trendy na nim są ważne dla zwykłego człowieka? Owszem. Znając je może ocenić ile w tym, co stoi na półce jest warte uwagi.

Producenci kierują się także badaniami epidemiologicznymi, które wskazują na kierunki z jakich nadchodzą zagrożenia dla naszego zdrowia: starzejące się społeczeństwo, zanieczyszczenie środowiska, kłopoty z koncentracją podczas pracy w domu, siedzący tryb życia przed ekranami monitorów. To, co w naszej lokalnej bańce informacyjnej może być niewidoczne, można dostrzec dopiero w skali makro.

Kwas foliowy. Czeka nas rewolucja?

Czytając dostępne przewidywania zmian na rynku oparte na badaniach nastrojów konsumentów, zmian cen niemal w ogóle nie wspomina się o kwasie foliowym. Tworząc te zestawienie przeanalizowaliśmy bazę badań klinicznych. Okazuje się, że najwięcej badań klinicznych trwających w tej chwili koncentruje się na kwasie foliowym i jego pochodnych[13]. Obecnie prowadzonych jest prawie 1,4 tysiąca takich badań, a braliśmy pod uwagę tylko te zatwierdzone dla marketingu (w wielkim uproszczeniu to badania nad preparatami, które są przeznaczone do sprzedaży). Dużo? W badanej przez nas grupie było w sumie niewiele ponad 2100 badań klinicznych dotyczących wszystkich witamin.

Suplementy diety na odporność

Zgodnie z przewidywaniami ekspertów na drugim miejscu w analizowanych przez nas badaniach klinicznych jest witamina D. Jedną z jej funkcji jest pomoc w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego. Tu nie ma więc zaskoczenia. W zgodnej opinii ekspertów możemy się spodziewać, że w tym roku będzie to bardzo ważna część segmentu. Poszukujemy żywności wspierającej nasz układ immunologiczny, a więc i suplementów. Tu warto przypomnieć, że i foliany biorą udział w działaniu układu odpornościowego. W zeszłym roku Europa całkowicie oszalała na przykład na punkcie cynku (także odporność). Wszystkie te przewidywania potwierdzają także badania trendów sprzedażowych opublikowanych przez agencję PwC[14].

Polska rośnie najszybciej

Analitycy PricewaterhouseCoopers zwracają uwagę, że choć największym rynkiem sprzedaży suplementów w Europie są Niemcy, to Polska notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Czy to dobrze? Dla zwykłego klienta tak, pod warunkiem, że nasz rynek będzie prawidłowo kontrolowany pod kątem jakości produktów i zgodności z prawem komunikatów reklamowych. Obecne trendy żywieniowe wskazują, że w 2023 r. nasz rynek będzie wart ok. 0,76 miliarda euro. Dla porównania: Niemcy w tym samym czasie sprzedadzą suplementy za 2,2 miliarda euro.

Zagrożeniem dla branży jest opinia konsumentów. Stosowanie przez niektóre firmy zwodniczych strategii reklamowych i komunikacyjnych, mających na celu twierdzenie, że przyjmowanie suplementów przynosi korzyści zdrowotne, doprowadziło do wzrostu nieufności wobec całego sektora[14].

Kontynent coraz bardziej Stary

Za niecałe trzy dekady osoby powyżej 65 roku życia stanowić będą jedną czwartą populacji Europy. Jak wynika z najnowszego raportu The ageing revolution: towards a European Silver Deal? populacja osób starszych (w wieku 65 lat lub więcej) zwiększy się z 90,5 mln w 2019 r. do 129,8 mln w 2050 r[15]. Analizy potrzeb ludzi wskazują na trend rosnącego zainteresowania suplementami związanymi z wpływem na długowieczność. Bardziej precyzyjnie byłoby powiedzieć, że mogą one poprawić komfort funkcjonowania osób starszych. Szukają one składników żywności mających wpływ na funkcje poznawcze, zdrowie kości, stawów, wzroku.

Zdrowie psychiczne pobudza sprzedaż suplementów

Niewątpliwie ze starzeniem się i stresem związanym z pandemią związany jest rosnący poziom na suplementy wspierające naszą psychikę. Badania firmy analitycznej SPINS wskazują, że całkowita sprzedaż składników związanych z funkcjami poznawczymi wzrosła w USA o 59% w roku 2021, osiągając 366 milionów dolarów w porównaniu do 230 milionów dolarów rok temu[16]. Wbrew pozorom nie chodzi jednak tylko o osoby starsze i słynne „coś na pamięć”.

Najciekawsze trendy w sprzedaż witamin i suplementów według SPINS:

Zakres oddziaływania:

  • Zdrowie kognitywne: +51,2%
  • Nastrój: +43%
  • Sen: +29.6%
  • Nawodnienie: +28.1%
  • Zdrowie kości: +13,5%

Pokochamy białko roślinne

Wciąż przez wielu bagatelizowany i wyśmiewany rynek produktów dla wegetarian jest jednym z najszybciej rozwijających się segmentów czego przykładem jest choćby białko roślinne. Wśród odżywek dla sportowców, proszek do samodzielnego przyrządzenia odnotował w 2021 wzrost o 48% i ma 23% udział w rynku[17]. Z ocen ekspertów wynika, że ten trend się utrzyma.

Fact checking, czyli źródła

Wiarygodność naszych tekstów możesz sprawdzić analizując badania naukowe lub inne weryfikowalne źródła wiedzy, na jakich opieramy się pisząc teksty.

  1. What’s Hot 2022 Culinary Forecast 
  2. Hartman Group Health & Wellness: Reimagining Well-being Amid COVID-19 report 2021
  3. “Shared Planet” Innova Market Insights’ Top Ten Trends 
  4. Lactose-Free Products Market by Type (Milk, Cheese, Yogurt, Ice-cream, Confectionery products), Form (Lactose-free, No added sugar/ Reduced sugar claims, Reduced lactose), Category (Organic, Inorganic), and Region – Global Forecast to 2025 
  5. Industry Trends Food & Beverages. Atradius N.V.2022. 
  6. Florian Cueni, Daniel B. Nelson, Markus Boner, Ansgar Kahmen. Using plant physiological stable oxygen isotope models to counter food fraud. Scientific Reports, 2021; 11 (1)
  7. WGSN | Big Ideas 2022: Food & Drink 
  8. Otręby ryżowe. Właściwości i zalety. 
  9. Nature Food volume 2, pages809–818 (2021)
  10. Projected global digital health market size from 2019 to 2025. Statista Research Department.
  11. Construction and Start-Up Costs for Biomanufacturing Plants. 
  12. Tik-Tok: Thanks a billion! 
  13.  ClinicalTrials.gov
  14. PricewaterhouseCoopers Advisory. Vitamins & Dietary Supplements Market trends Overview.
  15. The ageing revolution: towards a European Silver Deal?
  16. SPINS Natural Enhanced Channel and MULO, powered by IRI | 52 Weeks Ending 10/31/21
  17. ClearCut Analytics
Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.