Psychologia

Kwasy omega-3 poprawiają pamięć

Nasz mózg potrzebuje kwasów omega-3, by sprawnie zapamiętywać ogromne ilości informacji. Tajemnica kryje się w niezwykłym miejscu – hipokampie.

Zacznijmy od tego jak ważny jest dla nas pewien składnik: DHA. To jeden z kwasów omega-3. Brzmi niepozornie, ale jest szczególnie istotny dla prawidłowej pracy mózgu. Nie tylko dorosłego. Malutkie dziecko, które rośnie w brzuchu matki potrzebuje go, by prawidłowo rosnąć. Od połowy ciąży DHA wbudowuje się bowiem w siatkówkę oka dziecka i bierze udział w przekształcaniu sygnałów świetlnych w impulsy nerwowe. A to dopiero początek. Potem wysysa bowiem DHA wraz z mlekiem, bo jest niezbędny dla rozwoju wzroku. Cykl ten trwa przez całe życie: omega-3 wspierają naszą inteligencję i pamięć – pod warunkiem, że dostarczamy je swojemu organizmowi.

Sprawniej dzięki DHA

Profesor Yves Sauve (wcześniej opublikował bardzo ciekawą pracę na temat wpływu omega-3 na wzrok) z Uniwersytetu Alberta postanowił wyjaśnić jak to się dzieje, że liczne badania wskazują na związek poziomu kwasów omega-3 we krwi z funkcjonowaniem pamięci. Postanowił więc zbadać właśnie DHA (kwas dokozaheksaenowy). Okazało się, że w laboratoryjnych modelach, które przyjmowały pokarmy bogate w DHA, poziom tego kwasu zwiększył się o 30%. w hipokampie. To z kolei jest część mózgu odpowiedzialna za nasze zdolności zapamiętywania.

– Odkryliśmy, że komórki pamięci w hipokampie mogą lepiej komunikować się ze sobą i lepiej przekazywać wiadomości, gdy poziom DHA w tym regionie mózgu był wyższy. To mogłoby wyjaśnić, dlaczego dieta bogata w DHA poprawia pamięć – tłumaczy naukowiec.

Osoby starsze – pamiętajcie!

To odkrycie jest istotne także dla osób starszych. Wraz z wiekiem pogarsza się bowiem pamięć. Naukowcy łączą to także ze spadkiem poziomu DHA w mózgu. Suplementacja może spowolnić ten proces.

Źródła:

  1. http://www.med.ualberta.ca/Home/NewsEvents/News/article.cfm?ID=2431
Komentarze