Zdrowie

Maltodekstryna. Groźna dla zdrowia czy bezpieczna?

Maltodekstryna budzi wiele emocji. Często jest stawiana na równi z niebezpiecznymi składnikami suplementów diety i innej żywności. Niesłusznie. Jest bezpieczna, jak inne węglowodany.

Barwniki, konserwanty, substancje wypełniające, no i na dodatek maltodekstryna! Coraz częściej temu składnikowi przypisuje się demoniczną rolę, tego złego dodatku. Najczęściej wynika to ze zwykłej niewiedzy lub strachu przed… skomplikowaną nazwą.

Osoby, które wnikliwie czytają etykiety (i bardzo dobrze!) faktycznie często mogą się natknąć na maltodekstrynę. Nie jest ona już uznawana za substancję dodatkową, tylko traktowana jako składnik. To kwestia przepisów unijnych, bo w istocie producenci stosują często maltodekstrynę jako dodatek potrzebny im w procesie technologicznym.

Maltodekstryna w suplementach diety

Skoro więc jesteśmy przy suplementach, to warto wyjaśnić po co jest ona w nich umieszczana. Maltodekstryna to węglowodan pozyskiwany z roślin zawierających skrobię. Jest ona poddawana częściowej hydrolizie. W ten sposób uzyskuje się biały proszek, który jest łatwo przyswajalnym węglowodanem. Proszek ten w połączeniu z wodą tworzy lepką masę i to jest właśnie jeden z głównych powodów, dla których producenci sięgają po maltodekstrynę: pomaga ona skleić składniki tabletki. Jest ona także czasem nośnikiem jakiejś substancji aktywnej. Może być także:

  • wypełniaczem,
  • stabilizatorem,
  • zagęszczaczem,
  • regulatorem wilgotności,
  • wzmacniaczem smaku lub zapachu,
  • substancją nadającą teksturę,
  • składnikiem hamującym krystalizowanie się produktu.

Ile maltodekstryny w suplementach?

Producenci nie mają obowiązku podawać ilości maltodekstryny w suplemencie. Warto więc przyjrzeć się przeznaczeniu jakiegoś produktu. Możemy przyjąć, że w tabletkach witaminowych, minerałowych, ziołowych tego składnika jest niewiele (poniżej 1 kalorii w tabletce). W 1 gramie maltodekstryny zawarte są 4 kalorie.

Suplementy dla sportowców z maltodekstryną

Jeśli jednak mamy do czynienia z odżywkami białkowymi czy węglowodanowymi to faktycznie maltodekstryny może być więcej i powinna ona być wliczana do ogólnego bilansu kalorycznego odżywki. Ma ona wysoki indeks glikemiczny. Oznacza to, że jest łatwo przyswajalna przez nasz organizm, przez co szybko podwyższa stężenie cukru we krwi. Maltodekstryna to związek, który bardzo szybko ulega rozkładowi do glukozy. Właśnie dlatego jest tak często wykorzystywana jako znakomite paliwo dla mięśni, które czerpią energię z glukozy. Mówimy tu jednak o stosunkowo dużych ilościach. W celu uzyskania odpowiednich efektów powinna być spożywana w ilości od 20 do 70 gramów zwłaszcza w czasie treningów lub bezpośrednio przed wysiłkiem. Taki zastrzyk energii pobudza organizm, dlatego należy unikać przyjmowania jej wieczorem, gdyż może powodować problemy z zasypianiem.

Maltodekstryna w żywności

Producenci żywności mają obowiązek informowania nas nie tylko o obecności maltodekstryny, ale i ilości kalorii w produkcie. Zastosowanie tego węglowodanu jest bardzo szerokie. Występuje więc w:

  • żywności dla niemowląt,
  • produktach w proszku,
  • cukierkach,
  • lodach,
  • sosach,
  • wędlinach,
  • konserwach,
  • słodzikach.

Maltodekstryna jest bezpieczna

Według ekspertów maltodekstryna nie jest substancją niebezpieczną dla zdrowia, dlatego można używać jej do produkcji, leków, suplementów, żywności. Ostrożność powinny zachować osoby z nadwagą lub cukrzycą. Jak już wcześniej wspominaliśmy, maltodekstryna jest szybko przekształcana w organizmie do glukozy, podnosząc jej poziom we krwi, a tym samym wpływając na wydzielanie insuliny. Warto więc czytać na etykiecie informacje o kaloryczności i zawartości węglowodanów lub cukrów.

Bezglutenowa maltodekstryna

Maltodekstryna jest pozyskiwana ze źródeł naturalnych i może pochodzić z roślin zawierających gluten. Proces produkcji (hydroliza) sprawia jednak, że finalny produkt (proszek) nie zawiera glutenu lub jego ilość jest minimalna. Odpowiedzialność za badanie produktów pod kątem zawartości glutenu spada na producentów i muszą być one odpowiednio kontrolowane, jeśli stosują oznaczenie „bezglutenowy”.

Komentarze