Ciąża

Kwas foliowy chroni dzieci przed autyzmem

Kwas foliowy powinnyśmy przyjmować nie tylko w czasie ciąży, ale już podczas jej planowania. Naukowcy odkryli, że kobiety, które przyjmowały odpowiednie dawki kwasu foliowego przez pierwszy miesiąc ciąży, chroniły w ten sposób swoje przyszłe dzieci przed autyzmem.

Badania przeprowadzone przez specjalistów z UC Davis MIND Institute wykazały, że dzieci kobiet, które w pierwszym miesiącu ciąży codziennie przyjmowały zalecaną ilość kwasu foliowego (0,6 mg) były mniej zagrożone autyzmem. Szczególnie dotyczyło to tych, które mniej efektywnie metabolizują kwas foliowy.

Kwas foliowy na półce

Kwas foliowy (inaczej witamina B9 lub folacyna) powinniśmy wprowadzać do swojej diety regularnie. Dobrym źródłem kwasu foliowego są ciemnozielone warzywa (brokuły, brukselka, fasola szparagowa, kapusta, liście pietruszki, sałata, szczypiorek, szparagi i szpinak), pomarańcze, banany, awokado, pomidory, rośliny strączkowe, wątroba, żółtka jaj. Podczas zakupów warto jednak dokładnie czytać etykiety. Część produktów jest bowiem dodatkowo wzbogacana o folacynę (najczęściej są to płatki śniadaniowe, soki owocowe i różne wypieki).

Zdrowa dieta – zdrowe dzieci

Naukowcy badający prewencyjny wpływ kwasu foliowego na ryzyko wystąpienia autyzmu u dzieci brali pod uwagę dietę kobiet planujących ciążę i ciężarnych oraz preparaty wielowitaminowe, które przyjmowały (witamina B9 jest lepiej przyswajalna z witaminami B6, B12 oraz  H, kwasem para-aminobenzoesowy – PABA).
Wyniki badań zebranych od 835 matek (2–5-letnich dzieci) wykazały, że potomstwo tych z nich, które spożywały więcej niż przeciętną ilość kwasu foliowego były mniej narażone na ryzyko zachorowania na autyzm.
Matki dzieci opóźnionych w rozwoju szacowały, że przyjmowały mniej kwasu foliowego w porównaniu z matkami typowo rozwijających się dzieci w okresie trzech miesięcy przed ciążą.
Matki niemowląt, które rozwijały się normalnie twierdziły, że spożywały średnio 779 mikrogramów kwasu foliowego dziennie, a 69%z nich co najmniej dzienną normę (0,6 mg).

Zupa z groszku

Źródłem witaminy B9 są świeże rośliny, nieprzetworzone ziarna, soki. Oto przykład pysznego dania bogatego w kwas foliowy.

Składniki:

  • puszka groszku konserwowego,
  • 4 szklanki rosołu (może być wywar warzywny)
  • garść siekanej zieleniny
  • parmezan
  • łyżeczka oliwy lub masła
  • sól, pieprz

Wykonanie:

Groszek wrzucamy do wysokiego naczynia i razem z wywarem miksujemy. Kusząco zielony mus przelewamy do garnka i gotujemy na małym ogniu. Przed podaniem dosypujemy siekaną pietruszkę, koperek, bazylię i co tam jeszcze zielonego lubimy. Doprawiamy oliwą, solą pieprzem. Posypujemy parmezanem. Zupę można podawać z grzankami bądź krakersami.
Na zdrowie:)

Źródła:

  1. http://www.ajcn.org/content/early/2012/05/29/ajcn.110.004416
Komentarze