Zdrowie

Suplementy dla mózgu. Witamina B

Jaki suplement jest kluczowy dla funkcjonowania mózgu? Trudno sobie wyobrazić nasz centralny układ nerwowy bez wsparcia witamin z grupy B! To one nas „nakręcają”.

Pewnie wiele osób zastanawia się nad tym, dlaczego witamin B jest tak dużo? Aby to zrozumieć trzeba cofnąć się do czasów, gdy odkrywano dopiero witaminy. Pionierem był polski biochemik Kazimierz Funk. To on wyizolował pierwszą witaminę B1. Wyodrębnił ją z otrąb ryżowych. Tyle, że w roku 1912 nazwał ją tylko witaminą, od łacińskich słów: „vita” – życie i „amine” – związki zawierające azot. Kolejne związki były odkrywane później i otrzymywały nazwy B2, B3 itp. Jednak palma pierwszeństwa przypadła retinolowi, który został odkryty rok po B1 (w 1913), lecz o istnieniu tej substancji domyślano się znacznie wcześniej. Retinol został okrzyknięty witaminą A. No ale skąd te pozostałe C, E itp? Początkowo wprowadzono prosty podział witamin, na rozpuszczalne w tłuszczach i była to właśnie A i rozpuszczalne w wodzie (B). Dopiero wraz z rozwojem nauki, uczeni zaczęli je dzielić jeszcze dokładniej okazało się, że w wodzie rozpuszcza się jeszcze witamina C, reszta potrzebuje tłuszczów. Mamy więc potężną grupę witamin B, których działanie jest podobne, ale nie takie same.

Witaminy z grupy B:

B1 (tiamina)
B2 (ryboflawina)
B3 (niacyna)
B4 (cholina)
B5 (kwas pantotenowy)
B6 (pirydoksyna)
B7 (biotyna)
B8 (inozytol)
B9 (B11, kwas foliowy)
B10 (kwas p-aminobenzoesowy, PABA)
B12 (kobalamina)
B13 (kwas orotowy)
B15 (kwas pangamowy)
B17 (letril)

Co łączy witaminy z grupy B?

Cechą charakterystyczną wszystkich związków z grupy B jest ich rozpuszczalność w wodzie. Organizm wydala je więc wraz z moczem i nie potrafi ich magazynować. Wyjątkiem jest witamina B12. Dlatego tak ważna jest dieta zawierająca składniki z witaminami B. Wszystkie najważniejsze substancje z tej grupy zawierają na przykład mleko i jajka. Rośliny praktycznie są pozbawione z kolei B12, dlatego wegetarianie i weganie powinni ją suplementować.
Inną wspólną cechą jest wpływ na układ nerwowy i jego funkcje z nim powiązane:

Pomagają w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego:

B1 (tiamina),
B2 (ryboflawina),
B3 (niacyna),
B6 (pirydoksyna),
B7 (biotyna),
B12 (kobalamina).

Pomagają w utrzymaniu prawidłowych funkcji psychologicznych:

B1 (tiamina),
B3 (niacyna),
B6 (pirydoksyna),
B7 (biotyna),
B9 (B11, kwas foliowy),
B12 (kobalamina).

Pomaga w utrzymaniu sprawności umysłowej na prawidłowym poziomie:

B5 (kwas pantotenowy).

Kolejną wspólną cechą jest wpływ na nasz metabolizm i odczuwanie zmęczenia.

Przyczyniają się do zmniejszenia uczucia zmęczenia i znużenia:

B1 (tiamina)
B2 (ryboflawina)
B3 (niacyna)
B5 (kwas pantotenowy)
B6 (pirydoksyna)
B9 (B11, kwas foliowy)
B12 (kobalamina).

Przyczyniają się do utrzymania prawidłowego metabolizmu energetycznego:

B1 (tiamina),
B2 (ryboflawina),
B3 (niacyna),
B5 (kwas pantotenowy),
B6 (pirydoksyna),
B7 (biotyna),
B12 (kobalamina).

Witaminy B i mózg

Na wstępie pisaliśmy jednak, że grupa B odgrywa ważną rolę w funkcjonowaniu mózgu. Aby nasz układ nerwowy (mózg należy do układu nerwowego) funkcjonował odpowiednio potrzebujemy tiaminy, ryboflawiny, niacyny, pirydoksyny, biotyny, kobalaminy.

Mózg jest także najbardziej metabolicznie aktywnym narządem w organizmie. Choć jego masa to zaledwie ok. 2% ciała, to pobiera aż ponad 20% całkowitej energii w organizmie. Znaczenie witamin z grupy B dla mózgu widzimy także w innych ich właściwościach: wszystkie mają zdolność do transportowana przez barierę krew-mózg lub splot naczyniówkowy za pomocą dedykowanych mechanizmów transportowych. Także ich stężenie jest stosunkowo wysokie właśnie w mózgu. Kwasu foliowego (jego formy – metylotetrahydrofolianu) jest cztery razy więcej w porównaniu z osoczem. Biotyna i kwas pantotenowy występują w mózgu w stężeniach nawet 50 razy większych niż w osoczu.
Tymczasem badania w wielu krajach wskazują na zbyt niskie poziomy jednej lub kilku witaminy z grupy B. Naukowcy sugerują, że przy braku optymalnej diety podawanie B kompleks (czyli zestawu 8 głównych witamin z tej grupy) są odpowiednim podejściem do zachowania zdrowia mózgu.

Komentarze