Uroda

Witamina C do twarzy. Co trzeba o niej wiedzieć?

Nasza skóra kocha witaminę C. Gdyby potrafiła mówić, to tuż po urodzeniu zamiast „mama” powiedziałaby: „witamina C”. Ten niepozorny składnik nie tylko jest ważnym budulcem naszej skóry, odpowiada też za jej piękny wygląd oraz ją chroni.

Skóra jest największym narządem w naszym ciele. To ona chroni nas przed oddziaływaniem środowiska zewnętrznego. Daje nam osłonę przed zagrożeniami mechanicznymi i chemicznymi, patogenami, promieniowaniem ultrafioletowym, a nawet odwodnieniem. To w niej produkowana jest witamina D. Skóra jest także naszym niepowtarzalnym znakiem rozpoznawczym (linie papilarne) oraz informuje innych o naszym samopoczuciu i wieku. Blada, sucha skóra oznacza problemy ze zdrowiem, przemęczenie. Zmarszczki to symbol upływających lat.

Skóra. Nasza ochrona

Aby zrozumieć dlaczego i jak musimy dbać o skórę, warto dowiedzieć się trochę o jej budowie. Skóra składa się z dwóch głównych warstw o ​​zupełnie różnych strukturach. Najbardziej zewnętrzny jest naskórek, głębiej znajduje się skóra właściwa. Naskórek spełnia większość funkcji ochronnych skóry, to taki pancerzyk, którym jesteśmy pokryci. Jest zbudowany z komórek nazywanych keratocytami. Są one ułożone w warstwy w całym naskórku. Najwyższa warstwa naskórka, która ma kontakt ze środowiskiem zewnętrznym, składa się z „martwych” komórek, zamkniętych razem z lipidami, tworząc nieprzepuszczalną dla wody barierę. Warstwa ta jest znana jako warstwa rogowa.
Niżej znajduje się warstwa zapewniająca siłę i elastyczność i składa się głównie z białek bogatych we włókna kolagenowe. Głównym typem komórek obecnych w skórze właściwej są fibroblasty, znajdują się w niej również naczynia krwionośne, które dostarczają składników odżywczych do obu warstw skóry.

Witamina C w skórze

Niezwykle ważne jest odżywianie skóry. Gdy nie są jej dostarczane odpowiednie minerały i witaminy marnieje. Dobrym przykładem jest… szkorbut. To choroba wywołana zbyt małą ilością witaminy C (kwasu l-askorbinowego) w diecie. Charakteryzuje się kruchością skóry, krwawiącymi dziąsłami, a także słabym gojeniem się ran. Stan odżywienia ma zasadnicze znaczenie dla utrzymania prawidłowego funkcjonowania skóry podczas syntezy kolagenu i różnicowania powstawania keratocytami. Ponadto wiele składników naszej obrony antyoksydacyjnej, takich jak witamina C (oraz np E oraz selen), uzyskuje się z diety. To bardzo ważne dla ochrony przed uszkodzeniami wywołanymi promieniowaniem UV.

Skóra. Jak o nią dbać?

Nic więc dziwnego, że normalna skóra zawiera wysokie stężenia witaminy C (podobne do stężenia w mięśniach). Poziom witaminy C jest niższy w przypadku skóry w podeszłym wieku lub uszkodzonej promieniami słonecznymi. Nadmierne wystawianie skóry na zanieczyszczenia lub promieniowanie UV jest związane z obniżonymi poziomami witaminy C. To z kolei wiąże się z przeciwutleniającą rolą kwasu l-askorbinowego. Skoro walczy on z reaktywnymi formami tlenu, to jego zapas może ulegać zmniejszeniu. Zdrowy i młody wygląd skóry zawdzięczamy właśnie temu, jak traktujemy nasze ciało. Skoro kwas l-askorbinmowy walczy z utleniaczami, to musimy go dostarczać wraz z dietą, by ta ochrona była efektywna. W przeciwnym razie wygląd skóry będzie się pogarszał, wraz z osłabianiem mechanizmów obronnych. Nadmiar opalania, zanieczyszczona atmosfera, zła dieta – szybko odbijają się na skórze.

Kremy na skórę z witaminą C. Czy warto?

Widać więc, że dieta bogata w witaminę C jest ważna dla zdrowia naszej powłoki. Cytrusy, pietruszka, papryka powinny być stale dostępne w naszej kuchni. Osoby dbające o skórę mogą także sięgnąć po kremy zawierające witaminę C. Choć ich skuteczność jest zależna od wielu czynników. Wynika to z faktu, że witamina C, jako rozpuszczalna w wodzie jest odpychana przez komórki naskórka. Dopiero gdy poziom pH jest niższy niż 4 występuje pewne przenikanie w głąb. Trudno więc jednoznacznie ocenić wszystkie kremy, ale ich skuteczność jest podważana przez część naukowców właśnie przez mnogość czynników jakie decydują o wchłanianiu witaminy C przez skórę.

Dieta dla skóry

Dieta wspierająca piękną skórę powinna być bogata w witaminę C (np. z pietruszki, papryki), miedź, cynk (rozmaite orzechy) oraz organiczne źródła siarki (np. z czosnku, cebuli) będącej bazą dla budowy kolagenu i keratyny. Świetnym źródłem krzemu w są z kolei oceaniczne algi. Pamiętajmy, że najlepszym źródłem witamin i minerałów są produkty jak najmniej przetworzone. Ze względu na współczesny tryb życia lub ograniczenia żywieniowe, bądź stan zdrowia tradycyjna dieta może to być niewystarczające. W takim przypadku pozostaje uzupełnienie składników ważnych dla skóry o suplementy diety zawierających biologicznie przyswajalne formy witamin oraz minerałów. Nasza skóra jest też bardzo wrażliwa na odwodnienie, dlatego należy dbać o równomierne dostarczanie płynów przez cały dzień.

Właściwości witaminy C

  • pomaga w ochronie komórek przed stresem oksydacyjnym
  • pomaga w prawidłowej produkcji kolagenu w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania naczyń krwionośnych
  • pomaga w prawidłowej produkcji kolagenu w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania kości, chrząstki, dziąseł, skóry, zębów
  • zwiększa przyswajanie żelaza
  • pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego
  • pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego
  • przyczynia się do utrzymania prawidłowego metabolizmu energetycznego
  • przyczynia się do zmniejszenia uczucia zmęczenia i znużenia
  • pomaga w utrzymaniu prawidłowych funkcji psychologicznych
  • pomaga w utrzymaniu prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego w trakcie intensywnych ćwiczeń fizycznych i po nich
  • pomaga w regeneracji zredukowanej formy witaminy E
Komentarze